Blog

Už jste se setkali s tvrzeními, že předpřítomný čas je něco specifického pro angličtinu, čeština ho nemá a používáme ho vždycky, když se něco stalo v minulosti a má to důsledky do přítomnosti?

Abychom to uvedli na pravou míru, tak není pravda, že předpřítomný čas má jen angličtina, má ho spousta jazyků, čeština do jisté míry také. A to, že něco má důsledky, nás nezavazuje používat tento čas.

Příklady v češtině:

I read the book.” což je 2.tvar, minulost “Přečetl jsem tu knihu.” vs. I have read the book.Mám tu knihu přečtenou.
Pokud se bavíme o důsledcích, můžeme použít obojí. Zde je to zaměnitelné.

Včera jsem přečetl tu knihu nebo včera tu knihu mám přečtenou. Včera tu knihu mám přečtenou říct nemůžu, ale mohu říct I have read the book. (Mám tu knihu přečtenou.), to je přítomný čas.

Stejně jako v češtině – mám přečteno = přítomný čas I have read the book. Vedle tohoto nemůžeme dát yesterday (včera).
Vedle označení minulosti nemůžeme používat přítomné časy. Vedle označení minulosti nemůžeme používat ani budoucí časy.
Mluvíme-li o minulosti, používáme minulý čas.

Další příklady

“Vypil jsi to.” vs. “Máš to vypité.” (“You have drunk it.” vs. “You drank it.“)

Česky byste řekli, že jste vypili dnes kafe

  • protože máte prázdný hrnek nebo protože máte v krvi kofein, vás nezavazuje používat předpřítomný čas
  • to že má čin objektivně nějaký důsledek, nás nezavazuje k tomu použít předpřítomný čas
  • můžeme předpřítomný čas použít či ne. Předpřítomný čas je super nástroj jak to vyjádřit, ale pokud se rozhodnete ho nepoužívat, tak nemusíte (nikdo vás nedonutí).

Vyřešil jsem ten problém.” vs “Mám ten problém vyřešený.” (I solved the problem. vs I have solved the problem.)
Když řeknu, včera jsem to vyřešil – zde mohu použít jen minulý čas (použiji např. yesterday)

Angličina umí vytvořit 3. tvary téměř od všech sloves, v češtině neumíme od všech sloves (např. mám napsaný, vyřešený, ale mám přijíto, to už zní divně), ale princip je stejný, nic co bychom neznali.

Filip školí tyto workshopy

Autor: Filip Slunský

Jazyky, matematika, logika jsou mojí celoživotní vášní. Fascinuje mne, jaké souvislosti a pravidla se v jazycích nacházejí. V 15 letech jsem si udělal státnice z angličtiny a od 20 učím učitele jak učit francouzštinu a angličtinu. Mám radost, když převádím znalosti do praxe.
0